تبلیغات
جــــــــــــــــــــوان90

جــــــــــــــــــــوان90
پژوهش سرای جوانان 90

باسمه تعالی

تردیدی نیست که انسان اشرف مخلوقات و خلیفه ا... بر زمین است . فطرتی الهی دارد و ودیعه های نهفته ی بالقوه ای برای تجلی عینی  و عملی این سرشت قدسی. اما متفکر و مختار به انتخاب است برای صعود به مقام قرب احدیت یا سقوط به ضلالتگاه ضالین و مغضوبین. قدرت و نعمت تفکر و اختیار او در طول زمان از بدو تولد تا پایان عمر متاثر می گردد. و این تأثیرات چه مثبت چه منفی در مفهوم عام ، تربیت و پرورش تلقی می گردد که دیدگاههای متعدد و متنوعی در این ساحه از ابعاد گوناگون بسته به نوع جهان بینی و مکاتب دینی و فلسفی و فرهنگ و تمدن نظریه پردازان  و جوامع وجود دارد. اما آنچه که در این مجال اندک مورد بحث است بیشتر به مقطعی از عمر که زمینه ی تربیت که از نگاه مکتب ناب و انسان ساز اسلام تعابیر نغز و پر مغزی دارد و بیشتر در کنار مفاهیمی چون تزکیه ی روح و تنویر نفس قرار می گیرد مرتبط می باشد و آن دوره ی جوانی است. مقطعی از عمر که در سیره و سنت نبوی (ص) و ائمه ی اطهار (ع) مورد عنایت ویژه قرار گرفته و در نصوص اسلامی با مصادیق گوناگون اهمیت آن برابر با کل عمر آدمی بیان شده است که پرسش دو سؤال جداگانه در قیامت بوسیله ی ملائک الهی از انسان در خصوص نحوه ی گذران  کل عمر و چگونگی سپری کردن ایام جوانی که از پیامبر اعظم (ص) نقل شده گواهی بر این ادعاست.   انسان امروز که دچار جهل در فهم فلسفه ی زندگی و بندگی شده و در تار و پود زمان و مکان با تعاریف مادی حقیرانه ، هم گم شده و هم گمان می کند که گمشده ای دارد. گمشده ای که هر چه در عالم زر و زوز بیشتر می جوید کمتر می یابد . بی خبر از آن که خویش گمگشته است و  گم شده اش نیز در جانش جاری است و آن عشق الهی است و معنویت . که گر به آن دست یابد به حقایق عالم دست یافته و فرق نیل و عدم رسیدن به این مرتبت همان مرز عالم و جاهل است .

و جوان یعنی شور و شعور . خواستن و توانستن . صداقت و شجاعت . علم و عمل . ایمان و اراده . رنگین کمانی از آرزوهایی که هم به او انگیزه و امید می بخشد و هم هراس و وهم . اما تعاریف فوق مختص به حالات بالقوه یک جوان است و میزان تحقق بالفعل آن ها به نوع تربیت و پرورش او بستگی دارد . اما ایران عزیز اسلامی که به برکت برخورداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی ، امید بخش آزادگان جهان برای تحقق وعده الهی حکومت مصلح کل و برقراری دنیایی بر مبنای صلح و محبت و عدالت است ، پس از انقلاب اسلامی قشر جوانش که پیشتازان پیشرفت و تعالی کشور در عرصه های گوناگون بوده و به عبارتی دیگر رمز پیروزی و بقاء انقلاب را می توان پس از توکل بر خداوند متعال ، بهره مندی از نیرو و نشاط عظیم جوانان مؤمن و مجاهد نسل های مختلف دانست ، همواره کانون توجه و توطئه استکبار جهانی قرار گرفته و انحراف اندیشه و روان موتور محرک مملکت یعنی جوانان ، بزرگ ترین ِ آمال و آرزوهای معاندین انقلاب و محاربین با اسلام عزیز بوده است .

بدیهی است که تربیت اسلامی نسل جوان این مرز و بوم الهی نیازمند وحدت نظری و همت عملی نهادهای اجتماعی و دولتی و غیر دولتی گوناگونی از کانون خانواده  تا مدرسه و دانشگاه ، تشکل های مدنی و مردم نهاد و رسانه های جمعی است . از آنجایی که نظریه پردازان حوزه تعلیم و تربیت چه با جهان بینی مادی یا الهی به این نتیجه رسیده اند که مقوله پرورش اجتماعی ، فرهنگی ، معنوی و سیاسی در بستر غیر رسمی و با شرط اختیار و با حق انتخاب ، مطلوب تر و نتیجه بخش تر است و از سوی دیگر چون آدمی همواره به دنبال بهترین و سهل ترین راه حل است که با صرف هزینه و زمان کمتر نتیجه مطلوبتر کسب نماید ، صدا و سیما از جهت برخورداری از ویژگی های فوق ، یعنی بستر غیر رسمی و با شرایط اختیار و انتخاب و نیز فراگیر بودن و وسعت مخاطبان آن بدون حد و مرز فاصله مکانی و نیز جاذبه ای که با توجه به علایق روز بشر در وی ایجاد نموده ، بدون شک یکی از تأثیرگذارترین ارگان ها در عرصه تربیت جوانان و در معنای عام ساحه فرهنگی و اجتماعی است . لذا نهایتاً به بیان چند نکته در نوع برنامه های حوزه جوانان بسنده می گردد :

-         شرط نخست ورود به حوزه جوانان ، برخورداری از معرفت عمیق و دقیق به لطایف و طبایع و مختصات فکری و اجتماعی و فرهنگی ایشان است .

-         نوع نگاه به مسائل و مشکلات جوانان باید مبتنی بر چند اصل باشد :

1- واقع بینی : بدان معنا که شهامت مشاهده واقعیات ایشان (هر چند تلخ) را داشته باشیم.

2- آرمانخواهی : جوان مطلوب را در ذهنمان ایده آل بنا به مقتضیات دینی و ملی تصویر و ترسیم کنیم نه این که وضعیت موجود را آرمانی بخوانیم .

3- زیبابینی : که درس جاودان حضرت زینب (س) برای کل زندگی بشریت است ، در این حوزه باید به صورت أخص در اولویت امور باشد . بدین معنا که هر جوان را چه نخبه المپیادی و چه مردودی درسی ، چه مؤمن و ولایتمدار و چه کم ایمان و منتقد نظام ، چه قهرمان ورزشی و نخبه سیاسی و اجتماعی و چه گرفتار در منجلاب آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر ، همه و همه را باید یک سرمایه عظیم و سرباز بالقوه میهن عزیز اسلامی بدانیم که استعداد و توان رشد و تعالی بیش از پیش و یا اصلاح و شروعی دوباره دارد . پس طرد جوان ممنوع است .

-         بیان مشکلات جوانان نیازمند شهامت و صراحت لهجه است و نباید خط قرمزی در این عرصه وجود داشته باشد . خطوط قرمز را باید آن جا دانست که خدای ناکرده بر اثر جهل و غفلت یا انحراف ، جهت ارائه راهکار برای مسائل جوانان از دایره مکتب ناب محمدی (ص) خارج شده یا از فرهنگ بیگانه متأثر شویم . که غیر از این یعنی تعارف و تکلف و ترس و واهمه از بیان معضلات جوانان بدین معنی است که به دنبال کار تصنعی و نمایشی بوده و هدف رفع تکلیف است نه ادای تکلیف انقلابی الهی .

-         متعالی ترین و متکامل ترین راهکار در حوزه حل و فصل مسائل جوانان از منظر حقیر همان ، توصیه حکیمانه ، عالمانه و مدبرانه مقام عظمای ولایت (مد ظله العالی) می باشد که فرمودند : (( برای حل مشکلات ویژه جوانان از خود ایشان کمک بخواهید . ))

لذا این توصیه باید ملاک عمل قرار گیرد . بدین معنا که جوانان کلیه امور از برنامه ریزی و ایده پردازی تا اجرا و آسیب شناسی را مدیریت نموده و گروهی از جوانان موفق و خبره دیروز سه مسئولیت خطیر : حمایت ، هدایت و نظارت بر برنامه های جوانان را عهده دار باشند که برای گواه صدق این ادعا می توان فرمایش گهربار دیگری از ولی امر مسلمین جهان (مد ظله العالی) یادآوری نمود که فرمودند : ((تجربه در من این است که باید به جوانان اعتماد کنیم . ))

-         از ضروریا عینی برنامه جوانان در نوع و قالب و کیفیت نیز می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

الف) شادابی و نشاط در برنامه از لحن ، ادبیات و نوع اجرای مجری برنامه تا ی و تحرک دوربین و بهره مندی از فضاهای طبیعی و فضاسازی رایانه ای و طراحی صحنه و لباس

ب)تنوع در موضوعات و بخش های مختلف برنامه : برزگ ترین آفت هر برنامه گرفتاری در دامکلیشه و تکرار است . خواه از حیث ظاهری و خواه از جهت محتوا و یا نوع انتقال مفاهیم و مضامین

پ)اعتماد سازی در مخاطب و روح صداقت و صمیمیت در برنامه . عدم اعتماد مخاطب یعنی عدم توفیق برنامه . لذا اعتماد با مؤلفه هایی چون درستی و نزدیکی رابطه حاصل می شود . لازم به یادآوری است که صمیمیت اصلاً به معنای استفاده صرف از ادبیات محاوره ای نیست

ت) و . . .

در پایان لازم به توضیح است که فرق است میان خوب حرف زدن و حرف خوب زدن و به تبع آن خوب برنامه ساختن یا برنامه خوب ساختن . لذا هرگز جذب مخاطب به هر نحو مدنظر نبوده که در این صورت هدف وسیله را توجیه کرده و این اندیشه کاملاً با مکتب اسلام مغایرت دارد .بنابراین باید ضمن تلاش برای جذب مخاطب با استفاده بیش از پیش از ظرفیت های مادی و معنوی موجود ، سطح سلایق مخاطبان را افزایش داده و با تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت ، چشم انداز برنامه های حوزه جوانان را ترسیم و به تناسب آن نقشه راه طراحی نمود که این امر نیز محقق نمی شود مگر با آسیب شناسی مستمر ، علمی و واقع بینانه برنامه ها .

                                                        و من ا... توفیق

 

 

 

                                                                                                   

.


[ 1390/01/8 ] [ 10:12 ] [ یاسین سیفی ]
درباره وبلاگ

از این پس دست در دست یكدیگر می دهیم و با علم و تفكر خویش به جهان ثابت می كنیم كه حرفی برای گفتن داریم
بهترین مشاوران با ما همکاری دارند ( مشکلاتتان را با ما در میان بگذارید )( آن ها فکر می کنند ما نمی توانیم ولی ما می توانبم.)
امکانات وب